Wszyscy poszukujemy autorytetów, a sami dla siebie nie potrafimy nim być

wpis w: WYWIADY | 10

Wszyscy poszukujemy autorytetów, a sami dla siebie nie potrafimy nim być

Moim dzisiejszym gościem jest Agata Kacprzak – Praktyk i Master Neurolingwistycznego Programowania, certyfikowany coach. Pracuje z kobietami i mężczyznami na poziomie ich przekonań, wartości oraz świadomości misji osobistej. Tam, gdzie nawet drobna zmiana wpływa na poprawę jakości życia. Autorka scenariuszy gier systemowych, pokazujących etyczne wartości oraz ich przełożenie na sposoby zachowań przyczyniających się do lepszej komunikacji w domu i środowisku pracy.

Agata Kacprzak

Agato, od wielu lat jesteś Praktykiem i Masterem NLP. Jak zaczyna się Twoja historia pod hasłem rozwój osobisty?

Napisać o tym, jaka jestem doświadczona i wspaniała? Nie jestem, mam dopiero 41 lat. Moja przygoda z rozwojem osobistym zaczęła się od momentu, kiedy przyszłam na świat, a może nawet wcześniej, kiedy w brzuchu mamy kształtował się mój umysł. Kawał ze mnie cholery i buntownika, więc urodziłam się przez cesarskie cięcie. Może to właśnie cesarka nauczyła mnie pokory, bo mam jednocześnie dużo
akceptacji, a dobre uczynki potrafię wysypywać niczym asy z rękawa.

Nie byłam grzecznym dzieckiem, miałam ciekawość, którą trudno było pohamować dorosłym. I tak mi zostało do dzisiaj. Oprócz tego, że urosłam do 173 cm i zmieniłam rozmiar buta, myślę, że niewiele się zmieniłam. No dobrze, mam trochę więcej doświadczenia i tzw. samoświadomości, którą współcześnie ładnie nazwaliśmy „rozwój osobisty”. 

Gdybym nie wiedziała, że mam swoje wartości, przekonania, gorsze dni i lepsze, nie potrafiłabym nawet sobie, wyobrazić, że inni też je mają. Dlatego nieustannie obserwuję i sprawdzam jak mam ja i jak mają inni ludzie.

Miałaś ku temu wiele okazji… Ostatnie kilka lat pracowałaś ze znanym i cenionym trenerem, coachem, wykładowcą i prowokatorem, nieżyjącym już Markiem Rożalskim, który słynął z „mocnych treningów” pracy nad sobą. Czego nauczyło Cię to doświadczenie?

Marek Rożalski w swojej pracy był przede wszystkim odważnym praktykiem. Pracowaliśmy razem 6 lat. Włożył mnie w wiele różnorodnych doświadczeń nie tylko treningowych. Eksplorował życie z wielką ciekawością. Kiedy mądrość i odwaga idą w parze, ludzie potrafią tworzyć ponadczasową wartość dla innych. Taki był Marek. Stworzył strukturę treningów, przez które przeprowadził tysiące ludzi w Polsce. Dzięki niemu poznałam setki historii ludzi oraz jego własną. To szkoła, o jakiej mogłam kiedyś tylko marzyć. Był w niej przyjacielem i  towarzyszem, nie nauczycielem. Z jego pomocą odnalazłam w sobie wiele zalet, odkryłam nowe umiejętności. Dziś pracuję na strukturze jego treningów, to niezwykły prezent oraz wyróżnienie.

Stworzyłaś nowy branch Dla Edukacji. Na czym polega ten projekt?

Skończyły się czasy One Man Show. Odeszłam od modelu jednego trenera na sali. Współpracuję wyłącznie z prowadzącymi, którzy potrafią „zdjąć” z siebie manierę bycia na tzw. świeczniku i chcą współpracować z innymi prowadzącymi, jak równy z równym. Zapraszam do współpracy ludzi, dla których największą wartością jest grupa i efekt współpracy, a nie to jak oni sami wypadną w „świetle reflektorów”. To trudna zmiana, ponieważ większość z nas ma wzorce rozkazodawstwa i pokusę posiadania tytułu eksperta. Współcześnie wiemy jednak, że autorytet ma prowadzący, który umiejętnie wzmacnia grupę, jest spójny ze swoimi przekonaniami i wartościami, a więc świadomie tylko pokazuje kierunek, w którym warto podążać. W takim modelu pracy uczestnicy i prowadzący uczą się od siebie wzajemnie. Otrzymują znacznie więcej dowodów na to, że RAZEM można lepiej, efektywniej. 

Przygotowujemy uczestników w „laboratoryjnych” warunkach, czyli w pracy na sali treningowej do skutecznego porozumiewania się oraz współpracy w środowisku szkoły, własnego domu, czy w firmie. Wszędzie obowiązują te same zasady porozumienia. Umiejętności budujemy na poziomie świadomej i nieświadomej kompetencji. Można powiedzieć, że metaforycznie „wkładamy” ludziom dobre praktyki „pod skórę”.

Dla Edukacji” ma na celu odwrócenie starego sposobu myślenia o uczeniu. Jest odejściem od autorytetu nauczyciela w szkole, trenera na sali, szefa w firmie, który decyduje za wszystkich. To przyjazna metodyka uczenia dzieci i dorosłych podejmowania samodzielnie decyzji w zabawie i doświadczeniu. Odbywa się to w specjalnie skonstruowanych grach, wśród innych ludzi. Ważnym efektem tego procesu jest nabycie umiejętności widzenia struktury wydarzeń oraz umiejętność wyciągania wniosków dla siebie i grupy. Naszym zadaniem jest zorganizowanie przestrzeni wspólnych doświadczeń tak, aby ludzie nie bali się zaryzykować działanie i „urośli” w nim. Tylko w trakcie wzmacniających doświadczeń jesteśmy w stanie zbudować nasz wewnętrzny autorytet, a zatem pewność siebie oraz wyższe poczucie własnej wartości. To jedyna, słuszna droga do przyjaznego uczenia.

Ukierunkowanie uczestników w przyszłość to kolejny, ważny krok na drodze do realizacji celów „Dla Edukacji”. Kiedy ludzie są wzmocnieni i w dobrym stanie, w „swoim ogródku”, mogą poszukiwać odpowiedzi na pytanie: Co mogę zrobić, aby w systemie, w którym funkcjonuję na co dzień (nie tylko rodzina, ale i praca, społeczeństwo, planeta), żyło nam się wszystkim lepiej, szczęśliwiej?

Czym jest więc NOWE UCZENIE?

Motorem napędowym uczenia zawsze są emocje, ciekawość i zabawa oraz towarzystwo innych ludzi. Kiedy wchodzimy w doświadczenie i wyciągamy z niego wnioski na przyszłość oraz dokonujemy modyfikacji swoich działań, dopiero wtedy możemy mówić, że czegoś się nauczyliśmy. Wiedza akademicka może być jedynie inspiracją lub uzupełnieniem przeżytych już doświadczeń, a więc jakąś składową. Sama w sobie nie stanowi procesu uczenia. Wielu profesorów chciałoby urwać mi głowę za to stwierdzenie. Jednak świat rozwoju technologii, systemów informatycznych nieustannie idzie do przodu, również aktualizacja sposobu myślenia ludzi jest nieunikniona.

To innowacja wiedzy i doświadczenia, ale również ciągła praca z samym sobą. Co jest w tym wszystkim najtrudniejsze?

Najtrudniejsze jest to, że wszyscy poszukujemy autorytetów, a sami dla siebie nie potrafimy nim być.  Opowiadam często jaka jestem „mądra”, ile szkół i kursów ukończyłam. Wtedy ludzie patrzą na mnie wielkimi oczami i wydaje im się, że jestem wiarygodna. A tak naprawdę porozumienie i zaufanie buduje się między nami na zupełnie innym poziomie. Na poziomie niewypowiedzianego, autentycznego zainteresowania drugim człowiekiem oraz akceptacją na jego świat.

Lubię myśleć, że jesteśmy mądrzy proporcjonalnie do ilości doświadczeń, które zorganizowaliśmy sobie w życiu oraz życie nam sprezentowało. Mądrość można też mierzyć ilością empatii. Kiedy ludzie „współodczuwają” mówi się metaforycznie, że wchodzą w skórę drugiego człowieka, to znaczy, że również doświadczają sytuacji, emocji, przeżyć, wzrastając o nowe wnioski, a więc i pewnego rodzaju doświadczenie. Na tym polega praca coacha z samym sobą, na tym polega nasza zwyczajna, ludzka mądrość. A może wcale nie taka zwyczajna? „Dobre decyzje biorą się z doświadczenia, a doświadczenie bierze się ze złych decyzji.” (M. Twain)

Zmiana przekonań, wartości bywa trudna, niekiedy niemożliwa. Jakich ludzi do współpracy poszukujesz?

Nasze wartości się nie zmieniają, zmienia się tylko ich układ, czyli hierarchia ważności. Dzieje się tak w zależności od momentu w życiu, w którym obecnie się znajdujemy. Warto mieć więc świadomość, które wartości dzisiaj mają dla mnie największe znaczenie, a które mniejsze. W kontekście zmiany możemy mówić o naszych przekonaniach na jakiś temat. Odbywa się to w procesie wydobywania z naszej pamięci dowodów (sytuacji z życia) na np. przekonanie o naszej doskonałości, bądź niedoskonałości. W szukaniu dowodów na swoją niedoskonałość jesteśmy mistrzami, ludzie przywołują z pamięci dziesiątki i setki takich dowodów. Znaleźć autentyczne doświadczenia/dowody z życia na swoją doskonałość najczęściej bywa trudne. Na szczęście dziś nie potrzeba już długiej terapii do pracy z niskim poczuciem własnej wartości. Niemal z każdym ograniczającym przekonaniem, lękiem, fobią potrafimy poradzić sobie podczas jednej sesji coachingowej. Mamy w Polsce wielu znakomitych trenerów, którzy umieją poprowadzić ludzi w kierunku własnej doskonałości.

Agato, dziękuję za Twoje doświadczenie, mądrość, ale przede wszystkim otwarty umysł i serce. Mam nadzieję, że  misja i wizja Dla Edukacji jest  przyszłością nauki i współpracy wielu grup społecznych.

Czujesz ciekawość dalszą historią, a może masz ochotę coś od siebie powiedzieć? Jest na to przestrzeń – Agata przez trzy dni odpisuje na wszystkie wiadomości i dodatkowe pytania. 

 Równocześnie zapraszam Was na nowe wywiady z inspirującymi osobami w każdy piątek o  godzinie 18:00 – mądrość i wrażliwość w jednym miejscu!

10+

10 Responses

  1. Jatema

    Brawo Patrycja następny bardzo interesujący wywiad. <3

    5+
  2. Modrzejewska

    (…) najtrudniejsze jest to, że wszyscy poszukujemy autorytetów, a sami dla siebie nie potrafimy nim być (…). Bardzo trafne spostrzeżenie. Dziś tak wiele mówi się na temat deficytu autorytetów w Naszym życiu, dyktaturze postaw i wartości na miarę fast food …
    Warto wejść w świat budowania własnego autorytetu w miejscu pracy, rodzinie poprzez codzienną, organiczną pracę. Potrzeba do tego sporej dawki dojrzałości i świadomości samego siebie.
    Gratuluję tekstu! Potężna dawka do przemyśleń…

    4+
    • Kultura Umysłu

      Dziękujemy za Twoje przemyślenia, to dla Nas ważne. Padły w Twojej wypowiedzi kluczowe słowa: “(…) potrzeba do tego sporej dawki dojrzałości i świadomości samego siebie”. Obyśmy byli gotowi na tę niekończącą się podróż… ❤

      4+
  3. Klaudia

    Jestem teraz w takim momencie, że obserwuję zmianę w moim systemie wartości. Nie jest to dla mnie doświadczenie łatwe. Miesza się, a nawet walczy we mnie kilka pełnionych ról, dużo emocji… Ciekawa jestem, którą drogą ostatecznie pójdę.
    Nawiązując do edukacji ona zdecydowanie potrzebuje zmiany paradygmatu. Oby takie osoby, jak Twój powyższy gość dołożyły do tego swoją cegiełkę.

    4+
    • Kultura Umysłu

      Klaudia, trzymamy kciuki za Twój moment zmian w systemie wartości. To nigdy nie jest łatwe. Obserwuj, pozwól sobie na te emocje. Na pewno podejmiesz właściwe decyzję i wybierzesz najlepszą dla siebie drogę. ♡
      Edukacja potrzebuje zmian – jak wszystko we wszechświecie. Oby było Nas więcej chcących dołożyć swoją cegiełkę…

      3+
  4. Agata Kacprzak

    Modrzejewska 8 maja 2020 | Reply
    (…)
    “Warto wejść w świat budowania własnego autorytetu w miejscu pracy, rodzinie poprzez codzienną, organiczną pracę. Potrzeba do tego sporej dawki dojrzałości i świadomości samego siebie.”
    Dziękuję za przemyślenia i gratuluję świadomości. Biorę dla sobie “codzienną organiczną pracę” jako formułowanie celów na drodze do uznania własnego autorytetu.
    Ukłony.

    2+
  5. Agata Kacprzak

    Klaudia 9 maja 2020 | Reply
    Jestem teraz w takim momencie, że obserwuję zmianę w moim systemie wartości. Nie jest to dla mnie doświadczenie łatwe. Miesza się, a nawet walczy we mnie kilka pełnionych ról, dużo emocji… Ciekawa jestem, którą drogą ostatecznie pójdę.
    Nawiązując do edukacji ona zdecydowanie potrzebuje zmiany paradygmatu. Oby takie osoby, jak Twój powyższy gość dołożyły do tego swoją cegiełkę.

    Zmiany nie są łatwe. Jeśli zmienia się hierarchia naszych wartości, jest to zapowiedź dużych zmian. Wartość “Ja” bardzo ważna, często o niej zapominamy. Trzymam kciuki za Pani wyrozumiałość dla samej siebie.

    Uściski.

    2+
  6. Ula

    “…Mądrość można też mierzyć ilością empatii. Kiedy ludzie „współodczuwają” mówi się metaforycznie, że wchodzą w skórę drugiego człowieka, to znaczy, że również doświadczają sytuacji, emocji, przeżyć, wzrastając o nowe wnioski, a więc i pewnego rodzaju doświadczenie…”- to pokazuje, jak cudowną rzeczą jest to, że jesteśmy różnorodni. Poprzez “współodczuwanie” możemy pomóc, ale też poznać innego człowieka, a przez to siebie.

    1+
    • Kultura Umysłu

      Ula, cudownie, że to mówisz. To jest kolejny dowód na to, że każdy z Nas coś innego dostrzega w empatii. Dziękuję. ♡

      0

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *